Rovaniemellä on uudehko (alle 5v sit avattu) ravintola, joka ei näytä ravintolalta vaan kioskilta. Tämä johtunee varmaanki siitä, että ennen Kantista samalla paikalla toimi kioski ja sen jälkeen grillikioski yms. Kantista kehuttiin poikkeuksellisen paljon ja en juuri koskaan kuullut haukkuja, joten pakko oli puskaradion perusteella taas mennä toteamaan tilanne itse. Useammalta olin kuullut väitteen, että hampurilainen on maailman paras siellä. Tätä en oikeen voinut uskoa, koska johan mie tiän miltä hampurilainen maistuu... 

Kantis on tosi pieni, noin 25-paikkanen rafla. Tila on remontoitu itse ja omasta mielestä epäsiististi, joten heti alkoi epäilyttää. Kantis on jenkkityylinen teemaltaan musiikkia myöten. Tarjoilijana on usein sama nainen, joka on aina äärimmäisen mukava. Tilasin Texas burgerin ranskiksilla. Hintaa setillä oli joku 17€ tms eli sanoisin normaalihintaseks tai korkeintaan vähän tavanomasta kalliimmaks. Jotenki sitä kuvitteli koko ajan olevansa kioskissa ja pelotti, että mitähän sieltä tulee. Erikoista on se, että annoksien valmistumisessa menee aina vähintään 30min, yleensä 45min tuntumassa, vaikka kyse olisi yhdestä ainoasta annoksesta. Tämä on hämmästyttävän kauan ja paha miinus. Siihen ei riitä selitys, että kaikki tehdään käsin. Oikeasti haluaisin käydä keittiössä katsomassa, että mitä siellä oikein tapahtuu. 

Kun annos lopulta tuli, oli se erittäin nätin näköinen. Oma hampurilainen sisälsi 75g naudan pihvin, possunkylkeä, majoneesia yms yms. Ja kyllä, tässä hampurilaisessa on jotain X-factoria. Se on 100x parempi kuin missään muussa paikassa, jossa olen käynyt. Luulin et Kauppuri 5 on hyvä paikka, mutta se on lähinnä huono vitsi tähän verrattuna. Possunkylki oli käsittämättömän hyvää ja epäilemättä osa X-factoria. En kuitenkaan tiedä, mitä se muu X on. Tämä on oikeasti mun mielestä niin hyvää et käyn Rovaniemellä vieraillessa siellä joka kerta. Paikka sijaitsee vähän sivummalla eikä se näytä ulkoapäin mitenkään kutsuvalta, mutta tuote on niin loistava, että sen takia paikka pärjännee. Jos sijaitsisi keskustassa ja keittiössä ei olisi niin hidasta + panostettaisiin sisustukseen, olisi paketti mun mielestä valmis. Jossaki vaiheessa jopa mietin et oisko kyse tarkoituksella hiastelusta (= liiketoimintaideasta) et asiakas jois oluen tms kun mennee niin kauan. Eihän fine dining -paikoissakaan mene koskaan noin kauaa vaikka olis koko rafla täynnä?

Tälle on pakko antaa vielä oma kappale, koska se ärsyttää niin paljon. Oon useamman kerran yrittäny tilata Kantiksesta ruokaa etukäteen et sais blokattua sen oottamisajan. Se kyllä sopii, kunhan ottaa ruoan matkaan. No mie en halua ruokaa matkaan ku se on parhaimmillaan heti syötynä ja nätisti aseteltuna. He perustelevat: Jos tulee iso ryhmä niin ei mahu syömään. Mie ehotan et ok, mie tuun paikan päälle ennenku ruoka on valmis ja jos mahtuu, syön siellä. Jos ei mahu, otan matkaan. Sopiiko tällane? No ei sovi kun ei voi rytmittää keittiössä ja mitä lie? Mitä rytmittämistä siinä on kun kertoo asiakkaalle kauan on arvioitu valmistumisaika ja jos on pöytiä niin istu siihen ja ala syömään mut jos ei oo ni paketti kättee ja näkemiin. Yksinkertasta. Kun tää ei koskaan sovi, oon pari kertaa sanonu puhelimessa kiitos hei, vaikka himot on ollu aivan liian suuret. Ihan periaatteesta. Oletan, että kun sinne tarpeeks moni soittaa ja jättää sen takia tilaamatta, ne ymmärtää itekki ettei se ole järkevää. Mutta edelleen, palvelu ja itse tuote on aivan loistavia. Siks pakko antaa hyvä numero.

8.6/10

altAgFQd2kpJy_dXTPYMB7h54_UFIljNn3JrUbJSaltAkqSqgVFCQcdDj7G5aIdnG7fYAXN9CAO4ziuWaltAndjDoShViW4DYxzEoyUNcJbti14UquOBbkPzaltAkA61AOyeZT81yVpO3Y2ZtuZSrfsbZaIv6Z06altAsar2DkWc_DGCwKYMBUWIgrId6FE4pcZJXtPbaltAns5-J0qDgCkF6jSo9q31ej2s2PUmhEnuE6vbaltApb8i-24aKQcq2dcGG19t1KdjV1Iv6X47xsEDaltAuIU2qa63PA7OzM7_HBqy3vj5zGP9Eq6UuAGXaltAvS68C7K72_HII41Mb74QhBbrqOvuO7y9jJmm